Opplegget ved leirskolen har til hensikt å skape undring hos elevene, og de skal lære ved å gjøre, og ved å bruke sansene; se, lukte føle, lytte og smake. Opplæringen foregår hovedsakelig ute, og oppholdet på leirskolen skal åpne noen dører som gir mulighet for senere dypdykk. Oppholdet skal pirre elevenes nysgjerrighet og utforskertrang, og vi legger vekt på at de er aktive og får mange opplevelser. Vi bygger opplæringen på den tro at dersom vi får ungdom til å bli glad i naturen så skapes også et større engasjement for å ta vare på den.
Vi ønsker at elevene skal kunne skape sine egne indre bilder av hvordan lokalsamfunnet Sula har utviklet seg gjennom generasjoner. Det legges derfor opp til korte sekvenser der elevene får høre lokale historier av folk som bor på Sula. Den tause kunnskapen som mange lokalsamfunn besitter formidles til elevene gjennom den muntlige fortellertradisjon.
Faglig konsentrerer vi oss om områder med særlig tilknytning til Sula – ytterst i vest der hav og himmel møtes. Klasserommet er båten, fjæra, kajakken, berg og knauser, lune viker og stormfulle høyder. Naturfaglige emner preger mesteparten av leirskoleoppholdet, men vi vil også komme innom emner fra samfunnsfag og kroppsøving, mat og helse, kunst og håndverk. Vi etterstreber å få fram helhet og sammenheng, og de tradisjonelle faggrensene er ikke så lett synlige på Frøya Havleirskole.
Fra den generelle delen av Kunnskapsløftet
Det meningssøkende menneske
Det skapende menneske
Det arbeidende menneske
Det miljøbevisste menneske