FORMÅL MED FAGET:
Målet er at skolefaget naturfag både teoretisk og praktisk framstår som et helhetlig fag.
- Samtidig skal naturfag bidra til at barn og unge utvikler kunnskaper og holdninger som gir dem et gjennomtenkt syn på samspillet mellom natur, individ, teknologi, samfunn og forskning.
- Kunnskap om, forståelse av, og opplevelser i naturen kan fremme viljen til å verne om naturressursene, bevare biologisk mangfold og bidra til bærekraftig utvikling
- Varierte læringsmiljøer som feltarbeid i naturen, ekskursjoner etc vil berike opplæringen i naturfag og gi rom for undring, nysgjerrighet og fascinasjon
VÆRMÅLINGER
Kompetansemål:
Foreta relevante værmålinger og presentere resultatene.
Dette skjer på leirskolen:
Forarbeid inne:
Innføring i fire vindstyrker. Varsling av kraftig vind i tidligere tider
Ute:
Ser på målestasjonen. Egne målinger av vindstyrke
VIRVELDYR
Kompetansemål:
Beskrive kjennetegn ved virveldyr, og forklare funksjonen til de viktigste organene.
Dette skjer på leirskolen:
- Fiske fra båt.
- Sløye fisk og bli kjent med fiskens anatomi, med særlig vekt på ytre kjennetegn og innvoller.
- Fisket vil følge årstidsvariasjonene der vi i tillegg til å fiske etter de ordinære fiskeslagene også fisker krabbe på høsten.
- Får innsikt i fisketeknikker, fiskeredskap og egnede fiskeplasser.
- Fisken blir senere til middagsmat
ENERGI
Kompetansemål:
Gjøre greie for hvordan man
gjennom tidene har brukt overføring av bevegelse til å utnytte energi i vind og vann.
Dette skjer på leirskolen:
- Undervisning ved seilbåtene i båtnaustet.
- Forklare ved å vise på et oppslått seil hvordan vindkreftene blir overført.
- Prøve dette i praksis ved å seile en jolle. (Frivillig.)
PLANTE,-SOPP- OG DYREARTER
Kompetansemål:
Beskrive kjennetegn til et utvalg av plante-, sopp- og dyrearter og fortelle hvordan disser er ordnet systematisk
Dette skjer på leirskolen:
Vandring i fjæra
- Samler planter, skjell, snegler og andre bløtdyr, småfisk.
- Fangsten klassifiseres
- Koking av skjell for smaksprøver
FORSKERSPIREN
Kompetansemål:
Lage en plan for å formulere en selvformulert hypotese, gjennomføre undersøkelser, og samtale om resultatet.
Dette skjer på leirskolen:
Tema for forskerspiren:
- Flyteavfall på Sula
- Samle inn og kategorisere avfall fra strandsonen.
- Flyteavfallet leveres etterpå til godkjent avfallsbehandling.